درباره بی ام و

درباره بی ام و

درباره بی ام و: بی ام و (به آلمانی: BMW) که کوتاه‌شدهٔ عبارتِ «بایِریشه موتورن وِرکه» (به آلمانی: Bayerische Motoren Werke) است و در فارسی معمولاً بِ‌اِم‌وِ تلفظ می‌شود، به‌معنای صنایع موتوریِ بایرن است، یک شرکت خودروساز آلمانی است، که از تولیدکنندگان بنام خودروهای لوکس و موتورسیکلت در جهان به شمار می‌آید. دفتر مرکزی این شرکت در شهر مونیخ قرار دارد. این شرکت تا سال ۱۹۴۵ در زمینه تولید موتور هواپیما هم فعال بود.

درباره بی ام و

درباره بی ام و

ساختمان مرکزی ب‌ام‌و در مونیخ، که به شکل موتور چهارسیلندر طراحی شده‌است

شرکت ب‌اِم‌وِ در سال ۱۹۱۶ توسط فرانتس یوزف پوپ تأسیس شد. این شرکت مالک شرکت‌های رولز-رویس موتور کارز و مینی است. در سال ۲۰۱۵ ب‌ام‌و با تولید حدود دو میلیون و چهارصدهزار دستگاه وسیلهٔ نقلیه دوازهمین تولید کننده بزرگ خودرو در جهان بود. این شرکت در حال حاضر در کشورهای آلمان، برزیل، چین، هند، آفریقای جنوبی، انگستان و ایالات متحده آمریکا کارخانه تولید اتومبیل دارد.

امروزه اکثریت سهام بِ‌اِم‌وِ در اختیار خانوادهٔ کوانْدْت قرار دارد (اشتفان کواندت ۲۹٪، و سوزان کوانْدْت کلاتن ۲۱٪). حدود نیمی از سهام این شرکت نیز در بازار بورس فرانکفورت در دسترس عموم سهامداران است.

 

درباره بی ام و

درباره بی ام و

اولین خودروی موفق این شرکت دیکسی نام داشت که با الهام از خودروی آستین ۷ ساخته شده‌بود و تحت لیسانس شرکت خودروسازی آستین موتورز در بیرمنگام انگلستان بود.

اولین محصول تجاری شرکت BMW

اولین محصول تجاری شرکت BMW نیز موتور IIIa نام داشت. این موتور هواگرد که در سال ۱۹۱۸ ساخته شد به خاطر کم‌مصرف بودن و عملکرد خوبی که در ارتفاع از خود نشان داد، ‌به شهرت رسید. این شرکت در دهه ۱۹۳۰ و با رویکرد آلمان برای افزایش توان تسلیحاتی، بار دیگر تولید موتورهای هواپیما را برای شرکت لوفت‌واف آغاز کرد. کارخانه مونیخ این شرکت از نیروهای کار اجباری، شهروندان خارجی، زندانیان جنگی و اسرای اردوگاه کار اجباری داخائو نهایت استفاده را برد و موتورهای جت مشهوری را برای جنگنده‌های مورد استفاده در جنگ جهانی دوم تولید کرد.

بحران مالی بی ام و در دهه 50

در سال ۱۹۵۸، ‌ بخش خودروسازی این شرکت دچار بحران مالی شد و سهامداران برای تصمیم‌گیری برای سرنوشت این بخش جلسه‌ای ترتیب دادند و در نهایت تصمیم گرفته شد در صنعت روبه‌رشد خودروسازی سرمایه‌گذاری شود. BMW حق ساخت خودروی ایتالیایی ISO Isetta را خریداری کرد و به تولید خودروهای کوچکی پرداخت که در آن از موتور کوچک ارتقایافته‌ای استفاده شده‌بود. این تغییر مسیر به شرکت کمک کرد تا باری دیگر رووی پاهای خود بایستد.

سهام شرکت بی ام و

امروزه اکثریت سهام شرکت، ۴۶ درصد از آن، در اختیار خانواده کواندت قرار دارد و مابقی سهام این شرکت نیز در بازار بورس فرانکفورت مبادله می‌شود.

در سال ۲۰۰۹ مشهورترین طراح شرکت BMW، کریس بنگل پس از ۱۷ سال خدمت به این شرکت استعفا داد و آدریان ون هویدونک جایگزین وی شد. مشهورترین  جنجالی‌ترین خودروهای طراحی شده توسط بنگل BMW سری ۷ و Z۴ بوده‌اند.

نشانه تجاری بی ام و

نشانه تجاری این کارخانه خودروسازی مشهور  با الهام از شکل پره‌های ملخ در حال چرخش هواپیما طراحی و ایجاد شده‌است. این نشان در سال ۱۹۲۹ مورد تأیید قرار گرفته و رسمی شد.

 

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *